Diversiteitsslinger.
Tijdens onze
manifestatie hebben wij voor een bewuste volgorde gekozen wat betreft onze
activiteiten. Omdat de informatie die je als eerste laat zien het beste blijft hangen en doorslaggevend is bij de bezoekers ontstaat het primary-effect. De laatste informatie die wij vertellen is het recency-effect en blijft ook meestal hangen bij de bezoekers/beoordelaars. Door deze effecten zorgen wij dat de eerste en de laatste informatie die wij geven erg belangrijk is en zorgt voor een eye opener. (Zimbardo, Johnson & McCann, 2013).
Als eerste brengen we de diversiteit van de doelgroep in kaart. We doen dit door de positieve kwaliteiten van verschillende lichamelijke beperkingen te laten zien, maar laten hierbij ook de moeilijkheden zien die hierbij aan bod komen. Dit koppelen wij aan de injectietheorie. We kunnen dit aan de informatie koppelen doordat we niet alles vanuit een perspectief bekijken maar naar de voor en nadelen van verschillende lichamelijke beperkingen kijken (Zimbardo et al, 2013). Bij deze activiteit komt vooral de diversiteit van de doelgroep aan bod. We laten zien dat lichamelijk beperkte niet allemaal hetzelfde zijn, maar zoals ieder mens zijn ook deze mensen stuk voor stuk uniek. Dus ook al zijn sommige verschillen goed zichtbaar, wil dit niet zeggen dat de verschillen die niet zichtbaar zijn niet meetellen (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Als eerste brengen we de diversiteit van de doelgroep in kaart. We doen dit door de positieve kwaliteiten van verschillende lichamelijke beperkingen te laten zien, maar laten hierbij ook de moeilijkheden zien die hierbij aan bod komen. Dit koppelen wij aan de injectietheorie. We kunnen dit aan de informatie koppelen doordat we niet alles vanuit een perspectief bekijken maar naar de voor en nadelen van verschillende lichamelijke beperkingen kijken (Zimbardo et al, 2013). Bij deze activiteit komt vooral de diversiteit van de doelgroep aan bod. We laten zien dat lichamelijk beperkte niet allemaal hetzelfde zijn, maar zoals ieder mens zijn ook deze mensen stuk voor stuk uniek. Dus ook al zijn sommige verschillen goed zichtbaar, wil dit niet zeggen dat de verschillen die niet zichtbaar zijn niet meetellen (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Activiteit blinddoek:
Door deze activiteit te doen met de bezoekers/beoordelaars laten wij zien dat het belangrijk is als jij in je latere carrière met deze doelgroep gaat werken, dat je zelf hebt kunnen ervaren hoe het is om een lichamelijke beperking te hebben. In dit geval om blind zijn. Het is belangrijk dat je jezelf kunt inleven in de ander en ongeveer weet hoe een persoon met een visuele beperking zijn dagelijkse activiteiten ervaart en uitvoert. Als je werkt met een doelgroep zoals deze moet je intersectioneel kunnen denken. Hierbij moet je kunnen kijken naar een mens in zijn geheel. Hiermee bedoelen wij, dat je niet kijkt naar alleen de blindheid van een persoon, maar naar de persoon in zijn geheel en alle kwaliteiten. Hierbij hou je rekening met wat iemand wel en niet kan (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Wij als studenten stellen het erg op prijs als de bezoekers het zelf kunnen ervaren hoe de gemakkelijkste handelingen uit het dagelijks leven uitgeoefend kunnen worden zonder problemen. Door het uitvoeren van deze activiteit willen wij laten zien dat mensen met een visuele beperking niet anders zijn dan wij en dat je deze doelgroep niet raar hoeft te vinden. Toch kan het zijn dat je deze mensen anders beschouwd dan jij zelf doordat je zelf wel goed kunt zien en geen hulp nodig hebt met het doen van bijvoorbeeld boodschappen. Bij het etnocentrisme doe je dit wel, je beschouwd iets dat anders is dan jezelf onbewust als minder en raar terwijl dit beeld heel snel bijgeschaafd kan worden (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Praktijkervaringen.
Door de diversiteit van de doelgroep lichamelijke beperkten verder in kaart te brengen, zullen wij laten zien dat wij hier zelf ook contact mee hebben gehad. Wij als studenten hebben interviews gehouden met personen uit de doelgroep en zijn door onze eigen ervaringen een stuk wijzer geworden over de verschillende beperkingen en hoe deze mensen het zelf ervaren. We zijn erachter gekomen dat deze mensen niet anders behandeld willen worden dan anderen en heel erg zelfstandig zijn. Als ze hun beperking hebben geaccepteerd, zijn ze vaak erg gemotiveerd om aan activiteiten mee te doen en doen allemaal dingen die mensen zonder een beperking ook kunnen. Een student van onze subgroep heeft dit zelf kunnen ervaren, door een dag mee te lopen met een jongen die een zware lichamelijke beperking heeft. Deze jongen zit in een aangepaste rolstoel doordat hij een aangeboren beperking heeft en hierdoor niet kan lopen. Tijdens de meeloopdag heeft de student ervaren dat ook mensen met een lichamelijke beperking aan sport kunnen doen. Zij doen dit samen met mensen zonder een lichamelijke beperking. Wij laten tijdens onze manifestatie folders zien waar deze jongen karate doet om te laten zien hoe dit in zijn werk gaat en dat iedereen kan doen waar hij of zij plezier aan heeft. Doordat bij deze karateclub iedereen welkom is ongeacht welke leeftijd koppelen wij dit aan ethnic awareness omdat kinderen vanaf 4 jaar bewust zijn van de etnische groep waar zij bij toebehoren. Door de kinderen samen te laten sporten met andere kinderen die een lichamelijke beperking hebben, ben je bezig met het beïnvloeden van hun sociale reflectie. De sociale reflectie is de manier waarop kinderen beïnvloed worden door hun omgeving. Dit doe je door hun in contact te brengen met mensen die wel een beperking hebben en helpt zo pre-prejudices (vooroordelen) te voorkomen (Vandenbroeck, 2013).
Mensen hebben vaak ook vooroordelen over mensen die suikerziekte hebben. Ze denken vaak dat dit komt doordat mensen te veel snoep hebben gegeten. Dit is echter niet waar. Suikerziekte is diabetes en is een stofwisselingsziekte dat kan leiden tot verschillende lichamelijke beperkingen van slechtziendheid tot een beroerte.
Mensen hebben vaak ook vooroordelen over mensen die suikerziekte hebben. Ze denken vaak dat dit komt doordat mensen te veel snoep hebben gegeten. Dit is echter niet waar. Suikerziekte is diabetes en is een stofwisselingsziekte dat kan leiden tot verschillende lichamelijke beperkingen van slechtziendheid tot een beroerte.
Met betrekking tot de WMO veranderen er ook een paar dingen die te maken hebben met de sportverenigingen, en omdat wij iemand hebben leren kennen uit de doelgroep die ook in een vereniging sport, hebben we hier een stukje over opgezocht:
kabinet is voornemens de regels voor WMO per 2015 te veranderen. Gemeenten worden in de plannen dan geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging. Deze taken vallen momenteel nog onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en worden landelijk gefinancierd. Het doel van het kabinet is om de landelijk gefinancierde dienstverlening meer te richten op de categorieën waar de zorg het hardste nodig is. De lokale gemeenten beslissen in dit geval welke vormen van de lichtere zorg geleverd mag worden. Het kabinet acht de gemeenten beter in staat om de toewijzing van lichtere vormen van zorg uit te voeren. De transitie van AWBZ naar WMO heeft gevolgen voor zorginstellingen. De decentralisatie kan consequenties hebben voor de strategie, het dienstenpakket, de medewerkers en het relatiemanagement met de gemeenten (MTH, N.B.).
Verantwoording aankleding:
Bij onze markt kraam hebben wij een aantal
posters hangen met opvallende kleuren. Wij hebben voor deze kleuren gekozen
omdat deze opvallen en de aandacht trekken. Op de posters hebben wij informatie
over een lichamelijke beperking gezet. Door de informatie op een creatieve
manier over te brengen hopen wij de aandacht van de mensen te trekken. Ook
hebben we op onze marktkraam foldertjes van een modedesigner liggen, die
kleding voor mensen met een lichamelijke beperking maakt en veranderd. Dit
sluit natuurlijk helemaal aan bij onze doelgroep en is aanvulling voor ons
kraampje. Ook laten we deze foldertjes zien omdat deze kleding belangrijk is
voor mensen met een lichamelijke beperking. Je ziet in onze samenleving
nauwelijks winkels voor mensen met een beperking. Daarom willen wij hier ook
aandacht aan besteden, omdat wij dit een heel goed en belangrijk idee vinden.
Ook liggen er op ons kraampje foldertjes over het centrum Weng in Neerbeek.
Deze foldertjes laten wij zien omdat 1 van onze geïnterviewde hier karate doet.
Ook besteed dit centrum, dat naast de sportactiviteiten ook een dagbesteding
aanbied heel veel aandacht aan mensen met een lichamelijke beperking. Studenten uit onze onderwijsgroep hebben zelf
ervaren hoe het in dit centrum te werk gaat en hoe de sfeer er is. Ze waren
heel erg enthousiast en positief erover en daarom ondersteunen wij dit als
onderwijsgroep. Ook willen wij tijdens de manifestatie cake gaan uitdelen aan
de bezoekers van ons kraampje. Dit doen wij om de bezoekers te bedanken voor
hun aandacht en voor de moeite die zij hebben gedaan om naar de manifestatie te
komen kijken. Wij als onderwijsgroep willen iets terug geven en willen laten
zien dat wij zonder de bezoekers leuke manifestatie zouden hebben. En dit doen
wij dus door een kleine versnapering te leveren in vorm van een stukje cake.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten